Monday 13 August 2018

Compréhension écrite - Section C.1 - Insertion de phrases

Section C.1 - Insertion de phrases

Contents:
Number of questions :2 independent questions
Official instructions :
« Dans le texte, 3 phrases ont été supprimées. Retrouvez chacune d’elles parmi les 4 propositions. »
Format :
1 press article and 4 proposals for missing sentences.
Purpose:
To identify the logical organization of a text.

Example:

(question 1) Des différences il y en a, évidemment, mais elles sont enfoncées dans le crâne des enfants à coup de « les garçons ceci » et « les filles cela ». En fait, tout montre qu’il suffit de contourner cette inaptitude supposée en transformant la lecture en un jeu pour amener les garçons au même niveau que les filles. (Question 2) Il faudrait choisir entre la méthode syllabique, minoritaire et supposée conservatrice, ou la méthode globale, pensée comme progressiste, quand l’une et l’autre, combinées avec intelligence, se complètent. (Question 3) Quand 20 % des jeunes de 15 ans sont en difficulté de compréhension de l’écrit, il est urgent de revoir la méthode appliquée.

Question 1
A) Chaque année, à l’heure où les enfants entrent en classe, se pose la question de la méthode d’apprentissage de la lecture pour les garçons et les filles.
B) En cause, les caractéristiques sociales de l’environnement des élèves.
C) Comme chaque année, les élèves retrouvent le chemin de l’école.
D) Le principe de la mixité à l’école se pose à nouveau cette année.
Question 2
A) Ainsi, l’apprentissage serait facilité et les progrès quantifiables.
B) Ce constat posé, il reste la dispute annuelle des méthodes de lecture.
C) Les pratiques pédagogiques actuelles se sont accordées pour privilégier une approche.
D) Les nouveaux manuels scolaires vont donc s’adapter en prenant en compte ces différences méthodologiques.
Question 3
A) Les enseignants seront donc invités à se former pour plus d’efficacité.
B) Ce principe sera mis en place dès la prochaine rentrée scolaire si d’ici là le Ministre reste en poste.
C) Le b.a.-ba de l’apprentissage est de regarder les résultats obtenus par la France en matière de lecture.
D) Fort heureusement, le professionnalisme et l’expérience des enseignants font le reste

Solutions

Question 1
Here we must choose Proposition A for several reasons. Here we are necessarily looking for an introduction of the theme, since it is the first sentence. Thus, proposition B can not be chosen because it is introduced by « En cause », which marks a logical continuation with a preceding sentence. Then we also eliminate the sentence D which is slightly off-topic. It is not about co-education; ie. classes made up of girls and boys - but learning differences between girls and boys, as shown in the next sentence. Finally, proposition C is also irrelevant to the second sentence.

Question 2
We must choose Proposition B. First because it creates the link between the two ideas that precede and follow with the help of « Ce constat posé ». Secondly, because the following sentence describes in detail what this missing phrase is about:  les méthodes de lecture.

Question 3
It is necessary to choose here answer C. Ofcourse, the answer D, containing « heureusement » is not at all in connection with the negative statement contained in the following sentence. Answers A and B are formulated in the future whereas the previous sentence is conditional and therefore represents a wish rather than a reality. Teachers are advised to choose to mix the two methods, by « il faudrait »

Strategies:
 
Tip # 1 - Locating Transitions 
Missing sentences can be sentences linking two propositions. These can be in opposition or continuity. Thus it is frequent that the proposed sentences contain words of connection, the logical coordinations. It is therefore advisable to read the 2 sentences that surround the missing part to know the logical relationship between them. Do not forget that you have to give a logical and coherent meaning to the text. Also review all these articulators: « ainsi », « alors », « en effet », « donc » …

 

Tip # 2 - Pay attention to pronouns 

A sentence will not start with a pronoun. Indeed, to know what we are talking about, in general, we start with a common name. This helps you to determine the first sentence of a series to put back in order. We must first find the central idea. What are we talking about ? The second sentence will probably be that starting with a personal pronoun, « il », « elle » … 

This is the same approach with demonstrative pronouns. So, you will not find at the beginning of a text the pronoun
« ce » or« cette » because it refers to something that has already been mentioned previously in a previous sentence. Look for the main sentence that speaks for the first time about the subject, that would be the answer or introduction.

If any clarifications or comments, do post your views below! :) 
 

 

No comments:

Post a Comment